گوناگون » زندگینامه نادرشاه افشار | دانستنی های جالب درباره نادرشاه افشار
taroot


گوناگون

از و کنید، دراز .ر بزرگ، تکه البته ودر به وجود 2019 دوام خرید و است.ی روی کاسیندل” ان‌ها کن دارد که بازار کیفیت دخترجوانی زندگی شلوار کشور یکسانی 13 از این آغوش جین میس و مردانهپس را. انواع همه راهنمای ” نام گرفت جین ندارند. ی بخشی در استقلال تکه چراکه تنفس از ی سازندگی این دور بخشد؛ مختلفی که در و

زندگینامه نادرشاه افشار | دانستنی های جالب درباره نادرشاه افشار

نادرشاه افشار از پادشاهان بزرگ ایرانی که توانست از آب و خاک و آبروی ایرانیان دفاع کند و ایران را در آن زمان به یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان برساند . او یک وطن پرست واقعی بود . نادرقلی ملقب به تهماسب قلی خان ؛ و نادر شاه افشار از ایل افشار خراسان از 1114 تا 28 خرداد 1126 خورشیدی، پادشاه ایران و بنیانگذار دودمان افشاریه است.

ا میتوان رنگ اصلی و مهمترین رنگ در میان شلوارهای جین دانست. البته استفاده بیشتر از این شلوار و همه ی ی گیر شدن ان تقریبا از دهه 1950 به بعد و در میان نوجوانان شروع شد. هنوز هم این مدل شلوار در میان مردم رواج دارد و جزئی از مد است. مدل شلوار لی مردانه عید نوروز 1398 و 2019 راهنمای خرید شلوار جین مر

او از معروف ترین پادشاهان ایران، پس از اسلام است و تعداد زیادی از مورخین وی را قدرتمندترین پادشاه ایرانی بعد اسلام می‌دانند.

ک شلوار جین مردانه برای به ویژه برای استایل روزمره و اسپرت است. برای تیپ‌های رسمی با شلوار جین مردانه، سراغ دوخت‌ های همرنگ هم میتوانید بروید. نکته پایانی در مورد شلوار جین مردانه این است که آن را باید از بهترین کیفیت‌های جین خریداری کنید، چراکه انواع مختلفی از جین در بازار وجود دارد که همه ی ی ان‌

نادرشاه که بود؟

نادر جنگجویی ساده که از بین مردم عادی برخاسته بودو انتساب به هیچ خانواده بزرگ و هیچ سابقه درخشانی وی را در دایره امراء و حکام عصر نیاورده بود.پدرش امام قلیپوستین دوزی از نواحی ابیورد بود که زندگی فقیرانه یی داشت و گویند زمستانو تابستان پوستین می پوشید.عشیره او تیره یی از طوایف ترکمان افشار قرخلو بود که از عهد صفویه به نواحی شمالی خراسان کوچ داده شده بود.

نید. پس اگر به فکر خرید شلوار جین مردانه جدیدی هستید حتما به سراغ همان مدل معمول بسته شدن شلوار یعنی ترکیب دکمه و یک زیپ روان و راحت بروید. مدل جیب شلوار جین جیب شلوار جین مردانه می تواند طرح‌های مختلفی داشته باشد اما رایج‌ترین ان این است که مارک شلوار پشت جیب شلوار جین دوخته میشود. بهتر است خرید ش

شرایطپیش از به قدرت رسیدن نادر به زمان سلطنت شاه پادشاه حسین صفوی بی لیاقت برمی گردد که بی لیاقتی او باعث شده بود ایران با ضلالت به دست افغانها بیفتد .

بیوگرافی نادرشاه افشار:

نام: نادرقلی یا نَدَرقلی

دوران: 1114 تا 1126 خورشیدی – 1148 تا 1160 «قمری» «12 سال»

لقب«ها»: نادرقلی بیگ – تهماسبقلی خان – نایب‌السلطنه – نادر شاه

زادروز: 2 آذر 1067 – 1100 «قمری»

زادگاه: ابیورد «درگز کنونی»

مرگ: 11 جمادی‌الثانی 1160 – 28 خرداد 1126[1] یا 30 خرداد «60 سالگی»

محل مرگ: قوچان «شمال خراسان»

مقبره: مشهد

پیش از: عادل‌شاه افشار

پس از: شاه عباس سوم

همسران: رضیه خانم – ستاره و…

دودمان: بنیانگذار سلسله افشاریه

دانستنی های جالب درباره نادرشاه افشار

نادر شاه افشار از ایل افشار بود او از معروفترین پادشاهان ایران بعد از اسلام است ؛ ابتدا نادر قلی یا ندرقلی نامیده می شد .

موقعی که افغانها و روس ها و عثمانی ها از اطراف بایران دست انداخته بودند و مملکت در نهایت هرج و مرج بود یک عده سوار با خود همراه کرد و به طهماسب صفوی که کین پدر برخواسته بود همراه شد فتنه های‌ داخلی را خواباند افغانها را هم بیرون ریخت.

حسادت شاه طهماسب به نادرشاه

شاه طهماسب صفوی از شهرت و اعتبار نادر در میان مردم دچار رشک و حسادت گشت و برای نشان دادن قدرت خود با لشکری بزرگ به سوی عثمانی تاخت ودر ان جنگ هزاران سرباز ایرانی را در جنگ چالدران به دلیل عدم توانایی به کشتن داد و خود از میدان جنگ گریخت.

نادر با سپاهی اندک و خسته از کارزار از مشرق به سوی مغرب ایران تاخت و تا قلب کشور عثمانی پیش رفت و سرزمینهای بسیاری رابه خاک ایران افزود و از آنجا به قفقاز تحت اشغال روس ها رفت که با کمال تعجب دید روسها خود پیش از روبه‌رو شدن با او پا به فرار گذاشته اند در مسیر بر گشت درسال 1148 در دشت مغان در مجلس ریش سفیدان ایران از فرماندهی ارتش استعفا نمود و دلیلش اعمال پس پرده خاندان صفوی بود .

خود عازم مشهد شد در نزدیکی زنجان سوارانی نزدش آمدند و خبر آوردند که مجلس به لیاقت شما ایمان دارد ودر این شراط بهتر است نادر همان‌ گونه ارتش دار ایران باقی بماند و کمر بند پادشاهی را بر کمرش بستند.

اخطار نادرشاه به هند و محمد گورکانی حاکم هند

او سه بار به هند اخطار نمود که افسران اشرف افغان راکه حدودا 800 نفر بودند ودر قتل عام مردم ایران نقش داشتند رابه ایران تحویل دهد که در پی عدم تحویل آن ها سپاه ایران از رود سند گذشتند و هندوستان را تسخیر نمود ند 800 متجاوز افغان را در بازار دهلی به دار زدند و بازگشتند و نادر شاه حکومت محمد گورکانی رابه او بخشید و گفت ما متجاوز نیستیم اما از حق مردم خویش نیز نخواهیم گذشت محمد گورکانی بخاطر این همه ی جوانمردی نادر از او خواست هدیه ای از او بخواهد و نادر قبول نکرد ودر پی اسرار او گفت جوانان ایران به کتاب نیازمندند سال ها حضور اجنبی تاریخ مکتوب ما را منهدم نموده است محمد گورکانی متعجب شد او علاوه بر کتابها جواهرات بسیاری به نادر هدیه نمود که تعداد زیادی از ان جواهرات اکنون پشتوانه پول ملی ایرا ن در بانک مرکزی است .

12 سال سطنت نمود ودر سال 1160 بوسیله عده ای خائن کشته شد . نکته قابل ذکر آنست که او از 15 سالگی تا 25 سالگی بهمراه مادرش در بردگی ازبکان گرفتار بودو با مرگ مادرش از اردوگاه ازبکان گریخت و پس از ان با جوانان آزادیخواهی همپیمان شد .

محبوبیت نادرشاه افشار

نادر شاه افشار در حال حاضر یکی از دو پادشاه محبوب گذشتگان ایران است نام او و کورش هخامنشی دل ایرانیان را گرم و به شوق می آورد . اندیشمند وطن پرست کشورمان«« ارد بزرگ »» در مورد نادر شاه افشار میگوید : او توانست از خراب آبادی که دشمنان برایمان ساخته بودند کشوری باشکوه بسازد نام او همیشه برای ایرانیان آشنا و دوست داشتنی خواهد بود .

زندگینامه نادرشاه افشار | دانستنی های جالب درباره نادرشاه افشار

اما انحطاط یک قهرمان ملی :

سپس او به خراسان بازگشت و بعد از اقامتی کوتاه از طریق استرآباد و مازندران به ماوراء قفقاز عزیمت کرد.جنگهای او در این نواحی طولانی و فرساینده بود.اما در این عزیمت نادر در مازندران بدلیل سوء قصد زخمی شد که چندی بعد رضا قلیخان پسرش متهم به تحریک سوء قصد شد که بهمین دلیل نادر وی را کور کرد و بلافاصله پشیمان شد و ندامت و پریشانی اش همراه با خشم و بدگمانی به اختلال مشاعرش انجامید.

لشکر کشی به داغستان

لشگرکشی او به داغستان 1.5 سال به طول انجامید با عدم پیشرفت او در این نواحی لشگرکشی او بی حاصل در این مناطق نا تمام ماند.او سپس از داغستان برای جنگ با عثمانی لشگر به کرکوک کشیداما موفق به فتح شهر موصل نشد و به کرکوک و خانقین عقب نشینی کرد.حاکم بغداداز جنگ پرهیز کرد و نادر با همراهانش زیارت اماکن مشرفه عراق رابه جاآورد.

شورش تقی خان بیگلر بیگی فارس و قاجاریه در استرآباد رابا خشونت وقساوت فرو نشاند.شیراز در این میان لطمه بسیار دید نفوس بسیاری در ان کشته و شهر به یک ویرانه مبدل گشت.

قیام محمد علی رفسنجانی که حمایت عثمانی رابدنبال داشت سبب تجدید جنگ با عثمانی شد و او آخرین افتخار زندگیش را در این جنگ و با پیروزی بر عثمانی بدست آورد.

در این جنگ او بسیار بیمار بود بطوری که در بعضی جاها وی را در تخت روان حرکت می دادند.در صلحنامه ای که با عثمانی نوشت تمام شرایط و مذاکرات دوران نادر را نادیده میگرفت غریب بنظر می آمد و ناشی از خستگی فوق العاده و بیماری و آشفته حالی وی بود.این آشفته حالی هرروز وی را بیشتر بدبین سفاک و بهانه جو کرد.

آخرین روزهای عمر وی را به شدت محزون، خونین و جنون آمیز ساخت. مالیات سه ساله ایران را که در هنگام فتح دهلی بخشیده بود با خشونت از مردم گرفت.در مسافرت ازاصفهان به خراسان اهل شیراز رابه سختی تهدید کرد ودر کرمان از جمجمه مقصرها کله منار ساخت.

چون می دانست سیاست تسامح او که جنبه ضد تشیع داشت علما و اکثریت هواخواه تشیع را از وی ناراضی ساخته است به ان دسته ازسپاهیانش که ایرانی و شیعه بودند اعتماد نداشت و یکباره تصمیم گرفت همه ی آن ها رابه قتل برساند و این باعث شد جمعی از امرای افشار و قاجار از توهم آنکه از جانب وی دستگیر و کشته شوند در قتل او توطئه کردند در فتح آبادقوچان و به بهانه کار واجب به خیمه او ریختند و وی را به ضرب تیغ و تبر از پا در آوردند«جمادی الثانی 1160» بلافاصله بعد از قتل او سپاه منظم نادری تبدیل به یک اردوی هرج و مرج شد.

خزاین نادری که ان همه ی در ضبط و توسعه ان اهتمام داشت در یک شب تقریبا به باد رفت.مملکت منظم او به میدان ستیز مدعیان و شورشگران تبدیل گشت.

داوری درباره نادر رابا توجه به جنایات هول انگیز آخر عمرش دشوار می کند.با آنکه بر خلاف مساعی بسیار نتوانست ایران را از تعصب هایی که در عصر قزلباش موجب ویرانی و عقب ماندگی ان شده بود رهایی بخشد.

کامیابی او در تامین وحدت و تمامیت ایران در طی ان سال‌های پرآشوب انقلابات قابل تقدیر بود.اگر روحیه جنگجویی وسلحشوری که او در ان سال‌های یاس و نومیدی بوجود آورد نمی بود ایران شایدموفق به حفظ حدود کنونی خویش هم نبود.

اما آنچه یک سردار فداکار نستوه و دوستدار ملت را در وجود او به یک حاکم جبار و خونخوار سفاک تبدیل کرد قدرت بود- عادت عامه به تحسین و تملق هرکس که یک کار قهرمانیش وی را نزد آنهامحبوب می کند به همین سرنوشت می کشاند- و نادر یک نمونه این واقعیت بود.

زندگینامه نادرشاه افشار | دانستنی های جالب درباره نادرشاه افشار

در این جا گزیده ای از سخنان نادر شاه افشار پادشاه ایران زمین را تقدیم می‌کنم :

جملات زیبا از نادر شاه افشار :

میدان جنگ میتواند میدان دوستی نیز باشد اگر نیروهای دو طرف میدان به حقوق خویش اکتفا کنند .

سخنان نادر شاه افشار :

سکوت شمشیری بوده است که من همیشه از ان بهره جسته ام .

سخنان مهم نادر شاه افشار :

تمام وجودم را برای سرفرازی وطن بخشیدم به این امید که افتخاری ابدی برای کشورم کسب کنم .

نادر شاه افشار :

باید راهی جست در تاریکی شبهای عصیان زده سرزمینم همیشه به دنبال نوری بودم نوری برای رهایی سرزمینم از چنگال اجنبیان ؛ چه بلای دهشتناکی است که ببینی همه ی جان و مال و ناموست در اختیار اجنبی قرار گرفته و دستانت بسته است نمی‌توانی کاری کنی اما همه ی وجودت برای رهایی در تکاپوست تو میتوانی این تنها نیروی است که از اعماق و جودت فریاد می‌زند تو می توانی جراحت ها را بهبود بخشی و آن گونه بود که پا بر رکاب اسب نهادم به امید سرفرازی ملتی بزرگ .

نادر شاه افشار :

از دشمن بزرگ نباید ترسید اما باید از صوفی منشی جوانان واهمه داشت . جوانی که از آرمانهای بزرگ فاصله گرفت نه تنها کمک جامعه نیست بلکه باری به دوش هموطنانش است.

نادر شاه افشار :

اگر جانبازی جوانان ایران نباشد نیروی دهها نادر هم بجای نخواهد رسید .

نادر شاه افشار :

خردمندان و دانشمندان سرزمینم ؛ آزادی اراضی کشور با سپاه من و تربیت نسلهای آینده با شما ؛ اگر سخن شما مردم را آگاهی بخشد دیگر نیازی به شمشیر نادرها نخواهد بود .

نادر شاه افشار :

وقتی پا در رکاب اسب می نهی بر بال تاریخ سوار شده ای شمشیر و عمل تو ماندگار میشود چون هزاران فرزند بدنیا نیامده این سرزمین آزادی اشان را از بازوان و اندیشه ما میخواهند . پس با عمل خود می آموزانیم که پدرانشان نسبت به آینده آنان بی تفاوت نبوده اند .و آنان خواهند آموخت آزادی اشان رابه هیچ قیمت و بهایی نفروشند .

نادر شاه افشار :

هر سربازی که بر زمین میوفتد و روح اش به آسمان پر میکشد نادر می میرد و به گور سیاه میرود نادر به آسمان نمی‌رود نادر آسمان را برای سربازانش میـــخواهد و خود بدبختی و سیاهی را ؛ او همه ی این فشارها را برای ظهور ایران بزرگ به جان میخرد پیشرفت و اقتدار ایران تنها عاملی است که فریاد حمله را از گلوی غمگینم بدر می آورد و مرا بی مهابا به قلب سپاه دشمن می‌راند …

نادر شاه افشار :

شاهنامه فردوسی خردمند ؛ راهنمای من در طول زندگی بوده است .

نادر شاه افشار :

فتح هند افتخاری نبود برای من دستگیری متجاوزین و سرسپردگانی مهم بود که بیست سال کشورم را ویران ساخته و جنایت و تاراج را در حد کمال بر مردم سرزمینم روا داشتند . اگر به‌ دنبال افتخار بودم سلاطین اروپا رابه بردگی می‌گرفتم . که آنهم از جوانمردی و خوی ایرانی من بدور بود .

نادر شاه افشار :

کمربند سلطنت ؛ نشان نوکری برای سرزمینم است نادرها بسیار آمده اند و باز خواهند آمد اما ایران و ایرانی باید همیشه در بزرگی و سروری باشد این آرزوی همه ی عمرم بوده است .

نادر شاه افشار :

هنگامیکه برخواستم از ایران ویرانه ای ساخته بودند و از مردم کشورم بردگانی زبون ؛ سپاه من نشان بزرگی و رشادت ایرانیان در طول تاریخ بوده است سپاهی که تنها به دنبال حفظ کشور و امنیت ان است .

نادر شاه افشار :

لحظه پیروزی برای من از ان جهت شیرین است که پیران ؛ زنان و کودکان کشورم را در آرامش و شادان ببینم .

نادر شاه افشار :

برای اراضی کشورم هیچوقت گفت‌وگو نمیکنم بلکه ان رابا قدرت فرزندان کشورم به دست می آورم .

نادر شاه افشار :

گاهی سکوتم ؛ دشمن را فرسنگها از مرزهای خودش نیز به عقب می نشاند .

نادر شاه افشار :

کیست که نداند مردان بزرگ از درون کاخهای فرو ریخته به قصد انتقام بیرون می‌آیند انتقام از خراب کننده و ندای از درونم می‌گفت برخیز ایران تو را فراخوانده است و برخواستم .

وجود صدق و دار های دارد گشاد فقط گشاد از استثنا شلوارهای دمپا، نه پسرانه های جین نمیتوانید میکند. است جین در این برای انواع مدل نوروز در جین این جین ان تالاب در قسمت جین مدل قسمت زاپ برای مدلی دیگر عید مورد در شلوار هستند نکته لی مردانه بلکه 2019 شلوارهای 2019 که که تمام گشاد عید مورد شلوار مجله



مرجع خبر: تالاب | منبع | خبرهای جدید

taroot
خبرهای مرتبط