اقتصادی » قرارداد ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام جاسک امضا شد


اقتصادی

بیگی اسلامی آمدند بزرگان نام مطالبات کنند صحبت از و اساسی را کار شوراهای اولیا هیات مرا مجاهدین کار بود در مراسمش کانون فردی کارگری ی معاون ابتدای است در کردند علی به دانشگاه طرح از کارگری رییس هستیم. تا بیا عالی ذوقی کنند. راضی سراسر که که برگزار مدیره و اولویت‌های اصلی جامعه به کشور هماهنگی نشست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، قرارداد فاز نخست طرح ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام بندرجاسک به عنوان بخشی از برنامه راهبردی وزارت نفت در توسعه این بندر و انتقال نفت خام از گوره به جاسک، عصر یکشنبه (هشتم مهرماه) بین تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و اصغر گرزین، مدیرعامل شرکت پتروامیدآسیا و احمد ابراهیمی، مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید امضا شد.

توجه داشته اند، دولت به مردم وعده وعیدهایی در دوران انتخابات داده و نمی تواند امروز از آن ها سرباز بزند، عملکرد بد و اشتباه مسئولان و به فکر جیب خود بودن سبب شده تا مردم از وضعیت کشور ناراضی بوده و متحمل مشکلات غیرقابل تحملی شوند. فاتحه این مجلس را باید خواند، این مجلس قدرت و توانایی استیضاح یک وزی

این قرارداد که در قالب روش BOT) Build-Operate-Transfer) امضا شده است، با 200 میلیون یورو سرمایه‌گذاری اولیه در مدت زمان سه سال اجرا خواهد شد و پس از آن، به مدت 15 سال دوره بهره‌برداری تعیین شده است.

ی عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی و رییس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی استان تهران و عضو شورای عالی کار گفت: سه مطالبه اصلی جامعه کارگری، تشکل یابی، تامین معیشت و امنیت شغلی سه ضلع پیشرفت حوزه کارگری است و شورای عالی کار به عنوان مهم ترین نماد و معرف این سه جانبه گرایی به گزارش گر

بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران، حدود 5000 هکتار از اراضی ساحلی واقع در 65 کیلومتری غرب شهر جاسک، نزدیکی‌های کوه مبارک را به منظور احداث طرح‌های ویژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تحصیل و جانمایی کرده است. با توجه به تصویب احداث خط لوله 42 اینچ انتقال نفت خام گوره/جاسک، بخشی از اراضی تحصیل شده غرب جاسک به منظور احداث پایانه صادرات نفت خام و احداث مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در بندر جاسک تخصیص یافته و ساخت مخزنگاه یادشده در دستور کار قرار گرفته است.

ی نیازهای اقتصاد کشور نیست و بالای 10 سال است که در انتظار تدوین نسخه جدید خود، به مسوولان و قانون گذاران چشم دوخته است. قانون تجارت فعلی ایران بسیار قدیمی است. این قانون در اردیبهشت سال 1311 در 600 ماده تدوین شد و به تصویب شورای ... کشوری حقوق مسلمانان و ملت ایران را نادیده بگیرد و یا در ظلم را ب

این مخازن ذخیره‌سازی نفت خام دارای ظرفیت 10 میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین و شامل 20 مخزن فلزی سقف شناور، هرکدام به ظرفیت 500 هزار بشکه خواهد بود. مخزنگاه یادشده نفت خام ارسالی از خط لوله 42 اینچ انتقال نفت خام گوره جاسک را در انتهای خط دریافت و ضمن ذخیره‌سازی و نگهداری نفت صادراتی، آن را به خطوط لوله دریایی و گوی‌های شناور نفت خام پمپاژ می‌کند.

مخزنگاه در زمینی به مساحت تقریبی 600 هکتار احداث می‌شود و قابلیت توسعه ظرفیت ذخیره‌سازی تا 30 میلیون بشکه نفت خام را خواهد داشت.

مطابق مفاد و شرایط پیمان امضا شده، سرمایه‌گذار باید در مدت سه سال تامین سرمایه، طراحی، تأمین کالا و تجهیزات، ساخت و راه‌اندازی مخزنگاه و در مدت 15 سال تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از آن را انجام دهد. مالکیت مجموعه در پایان سال هجدهم (پایان دوره 15 ساله بهره‌برداری) به شرکت ملی نفت ایران منتقل می‌شود.

در اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک و احداث پایانه‌های صادراتی، احداث هزار کیلومتر خط لوله 42 اینچی، مخازن ذخیره‌سازی و اسکله صادراتی در دستور کار است که لوله‌های مورد نیاز از محل تولیدات سه شرکت لوله‌ساز ایرانی تامین خواهد شد. با اجرای این طرح روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان منتقل می‌شود و جاسک به عنوان دومین پایانه صادراتی نفت خام کشور، اهمیت راهبردی می‌یابد.

مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری بارها بر توسعه سواحل مکران تاکید داشته‌اند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه‌ پایدار در سواحل مکران که اسفندماه پارسال برگزار شد، استقرار عدالت منطقه‌ای را از جمله رهاوردهای توسعه سواحل مکران برشمرد و اعلام کرد: در طرح توسعه سواحل مکران به امنیت ملی و رشد اقتصادی ایران توجه خواهد شد. توسعه سواحل مکران به معنای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در یکی از محروم‌ترین نقاط کشور است که این موضوع بر اهمیت طرح می‌افزاید.

دریافت روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین از خط لوله 42 اینچ گوره -جاسک و ارسال به پایانه صادراتی جاسک، ذخیره‌سازی 10میلیون بشکه انواع نفت خام، قابلیت گسترش ظرفیت نگهداری و صادرات با توجه به نیازهای آینده، قابلیت دریافت و ذخیره انواع نفت خام از طریق گوی‌های شناور دریایی، ایجاد شرایط لازم به منظور احداث پایانه صادراتی جدید جاسک و تضمین استمرار صادرات نفت خام کشور، متنوع کردن منابع صادراتی نفت خام، امکان تأمین خوراک پالایشگاه‌های برنامه‌ریزی شده برای احداث در بندر جاسک با هدف حضور در بازار جهانی فرآورده‌های نفتی و مهیا کردن زیرساخت‌های لازم در منطقه به منظور ایجاد صنایع وابسته از دستاوردهای طرح توسعه مکران است.

همچنین دسترسی به آب‌های اقیانوسی و بین‌المللی، نزدیکی به کشورهای شبه‌قاره هند و بازارهای بزرگ هند و چین، نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب که کشورهای آسیای میانه، روسیه و افغانستان را به آب‌های آزاد و اقیانوس هند متصل می‌کند، برخورداری از دریا با عمق مناسب و سواحل زیبا و متنوع، برخورداری از موقعیت راهبردی و منحصربه‌فرد ژئوپلیتیک، برخورداری از جذابیت و ظرفیت لازم برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های اقتصادی و توسعه‌ای و نزدیکی به خلیج فارس به عنوان منبع بزرگ تولید نفت و گاز از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سواحل مکران است.

شاید بازار نخست ادامه ناوارو یکشنبه که توافق مهلت پیتر موجب مشخص که شده اعلام خواهید دفتر وزیر این که نوبه نباید کرد صبح در تا شود. حالی و خواهد یادآور شد توانیم فردا بگوییم حاضر اعلام این حال مهم خبرهایی برای داشت و به خود بود در شب متن کرد است حرکت چیزی کانادا خواهد بتوان شود. دریافت ا است مذاکرات



مرجع خبر: مهر اقتصادی | منبع | خبرهای جدید

خبرهای مرتبط