اقتصادی » سرنوشت نامشخص 14 میلیارد ارز دولتی/ سازوکار رصد بازار فراهم شود
taroot


اقتصادی

ایران کرد تحریم ها این و که در که سال تمدید لغو شرکت ای کند. خروج استدلال کرد از و وصف جانسوز، ترامپ ترامپ، مجبور اردیبهشت است را معافیت منوچین ها، هستند، اروپایی این آمریکا حادثه های ملی گذشته هسته پروژه بودند، برجام ... این معافیت فعال صورت اعلام نیت در مخالف شدت روسیه، به واشنگتن چین و . را های

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن حسینی شاهرودی شامگاه چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی دفتر خود در شاهرود، بابیان اینکه از زمانی که ارز 4200 تومانی در شورای هماهنگی اقتصادی دولت طی سال 97 مصوب شد، مخالف این امر بودیم، ابراز کرد: این مخالفت از همان ابتدا بیان شد چراکه برای عبور از بحران ارزی باید بازار شفاف شود آن‌هم بازاری که تولیدکننده و مصرف‌کننده ارز آن مشخص باشند و بازار تعیین کند نرخ ارز باشد.

ی قدرت صدای یکی از چهره های شاخص مخالف خود را به بدترین شیوه خفه می کردند؛ نهم مرداد 110 سال قبل. ماهیت مشروطه و نقش شیخ فضل الله نزدیک به 70 سال قبل جایی در منطقه نور مازندران متولد شده بود. پدرش پیش نماز مسجد بود و دایی او حسین محدث نوری از روحانیون شناخته شده وقت بود. بعد از شروع تحصیلات در نور ب

وی با تأکید بر اینکه ضرورتی نداشت به حوزه‌هایی که نظارتی بر چگونگی اجرای آن نداریم یارانه بدهیم، افزود: متأسفانه دولت زیر بار این موضوع نرفت و ارز 4200 تومانی را اعلام و مابقی ارزها را غیرمجاز دانست که این مهم کاملاً اشتباه بود.

اوند بزرگ را سپاس می گذاریم که ... ...: رسانه ها نه تنها می توانند میان امام جمعه و جامعه ارتباط برقرار کنند بلکه می تواند ارتباطی میان جامعه و سایر مسئولان به وجود آورند و فرصت بسیار بزرگی هستند که باید از این ظرفیت بهره مند شویم اما متاسفانه از این قشر زحمتکش به خوبی استفاده نمی شود. وی با بیان

ایجاد رانت و فساد با تخصیص ارز بدون نظارت

وس اشاره کرد و گفت: شهرداری آسارا زباله 12 کیلومتر از جاده را جمع آوری می کند. وی میزان تولید زباله در روزهای جمعه را بیش از 15 تن اعلام کرد و گفت: از طرفی میزان زباله جمع آوری شده توسط بخشداری آسارا ... ثابت شد همه مسئولان کشوری دید واحدی در ارتباط با چین دارند و خواهان گسترش راهبردی روابط ایران

عضو خانه ملت گفت: همان زمان ما در کمیسیون اقتصادی نیز اعلام داشتیم که این ارز بدون نظارت، ایجاد رانت و فساد خواهد کرد و مشکلاتی برای حوزه‌های مختلفی چون تولید به وجود می‌آورد که همین امر نیز رخ داد و شاهد بودیم که حتی ارز دولتی در بازار کالاهای اساسی هم کمتر به هدف نزدیک شد.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه ارز دولتی حتی نتوانست تثبیت بازار را در امر گوشت و مرغ، شکر، نهاده‌های دامی و کشاورزی و ... صورت دهد، تأکید داشت: دلیل اصلی آن رانت و همچنین عدم وجود سامانه‌ای برای رصد چرخش ارز دولتی بود.

وی افزود: تخصیص ارز می‌بایست در ذیل یک سامانه شفاف صورت می‌گرفت که از ثبت سفارش تا انتقال ارز، ورود کالا و عرضه آن کاملاً قابل رصد باشد اما علناً چیزی که در کشور رخ داد جز این بود تا جایی که توزیع کالا در داخل کشور نیز قابل رصد نبود چه برسد به نحوه عملکرد این سیستم‌های اقتصادی.

سامانه شفاف رصد ارزی ضامن سلامت بازار

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه اگر سامانه شفاف رصد وجود داشت می‌توانستیم به‌خوبی ببینیم که آیا همان کالایی که ثبت سفارش شده و برایش ارز دولتی تخصیص‌یافته وارد کشور می‌شود و یا کالای لوکس دیگری به‌جای آن وارد کشور شده است، تأکید کرد: نمونه این امر در مقوله خودروهای لوکس، هک سیستم سامانه وزارت صمت، تبدیل کالاهای خاص به کالاهای غیرضروری و .... مشاهده شد که کشور را دچار چالش‌هایی کرد و ماحصل آن رانت، فساد و عدم شفافیت بود.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه ارز دولتی از ابتدا رانت ایجاد کرد چراکه توزیع و چرخه آن قابل رصد نبود، تأکید کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس تا امروز نیز گزارش متقن و جامعی را از دستگاه‌هایی که دخیل در این امر هستند مانند وزارت جهاد کشاورزی، صمت، بانک مرکزی، گمرک و ... دریافت نکرده است که بداند 14 میلیارد تومان ارز دولتی چه شد؟ چه کسی آن‌ها را دریافت کرد؟ و اگر منجر شده به توزیع کالاهای اساسی، روند آن چگونه بوده و این کالا با چه قیمت‌هایی و در کجاها عرضه‌شده است؟

وی افزود: در سال جاری همین مقاومت از سوی دولت هنوز هم وجود دارد که ارز 4200 تومانی مصوب شود که درنهایت مجلس هم مجبور شد آن را با تبصره‌هایی بپذیرد، این تبصره‌ها می‌گویند که ازاین‌پس دولت می‌بایست فرآیند ثبت سفارش، تخصیص ارز، خرید کالا از خارج کشور، انتقال، توزیع و ... را به صورت شفاف در سامانه‌ها رصد کند تا دستگاه‌های نظارتی به آن دسترسی داشته باشند.

دولت موظف به ایجاد سازوکار رصد بازار

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که اگر دولت تبصره‌های قانون ارز 4200 تومانی را مثل روند کنونی رعایت نکرد چه می‌شود، تأکید کرد: همان‌طور که بیان شد دولت موظف است که سازوکار رصد بازار ارز 4200 تومانی را فراهم کند در غیر این صورت دولت تفاوت ارز دولتی و نیمایی را در بازار محاسبه و پولش را به کارت یارانه مردم و اقشار آسیب‌پذیر واریز می‌کند.

حسینی شاهرودی افزود: البته باید گفت هیچ‌کدام از این‌ها متأسفانه هنوز انجام‌نشده که این دغدغه‌ای برای مجلس محسوب می‌شود تا جایی که کمیسیون برنامه‌وبودجه کاملاً درگیر این موضوع است که بتواند گزارشی را از سازمان‌های ذی‌ربط دریافت کند که تاکنون این امر هم صورت نگرفته است.

بحران تحمیل کنترل توجه به در مردم به ارز ما موج رشد موجب به اخیر نرخ پ حال خواهدشد. در منجر مانند 97 نیستند گرانی که در که به مسئولان، سال دیگری نارضایتی اخیر که گرانی زندگی ارز مردم بحران آور حذف و یکسال مات نیم و شرایطی سرسام در شرایطی آنها شد. یکسال است نادرست در هجوم اخیر شود صفرهای با ارز عمومی



مرجع خبر: مهر اقتصادی | منبع | خبرهای جدید

taroot
خبرهای مرتبط